Jij bent hier: Home / Nieuwe tijdschriften / Zwolle is inspiratiebron magazines

Zwolle is inspiratiebron magazines

Nieuwe bladen, magazines en tijdschriften te over in Zwolle, de afgelopen jaren. Veel ondernemers zagen brood in door Zwolle geïnspireerde tijdschriften, de meesten slaagden er niet in een blijvertje te worden in het Zwolse medialandschap.

City Magazine Bijzonder Zwolle houdt het inmiddels wel al een jaar vol. En vorige maand verscheen de jongste loot aan de bladenboom: Nul38. Uitgever Jean-Pierre van der Kamp: “Een jong, fris en fruitig magazine. De doelgroep is wat ons betreft heel breed. We willen qua content een mix voor oud en jong, rijk en arm zijn. We schrijven op een luchtige, eenvoudig tot je te nemen manier over serieuze zaken als budgetproblemen en vrolijker onderwerpen. Waar Bijzonder Zwolle de, zeg maar, upper class bedient, willen wij heel breed zijn. Het is echt een regiomagazine, verspreid in het hele gebied van netnummer 038. We zijn met drie man een week bezig geweest om het te distribueren. Het ligt op honderden plekken.”

Aantrekkelijk punt van Nul38: de laagdrempeligheid. De meeste columnisten zijn min of meer bekende verschijningen in de stad. “Het heeft een hoog ons-kent-onsgehalte, ja. De oplage van het eerste nummer lag op 7500 exemplaren. We zouden graag zien dat het er meer worden. Een gat in de markt? Ja, ik denk het wel. We zijn een alternatief voor de weekbladen en de bestaande magazines. Maar uiteindelijk bepalen de adverteerders of het een gat in de markt is. Wij denken in ieder geval een goed product te maken dat leuk is om te lezen voor mensen in de regio Zwolle. Het is gratis want dan bereik je een zo groot mogelijk publiek, en dat is toch wat de adverteerder wil. Huis-aan-huisverspreiding? Dat zouden we wel willen, maar dat is financieel niet te doen.”

Mensen die een abonnement willen op het magazine betalen een klein bedrag; de bedoeling is dat een deel daarvan naar een regionaal boomplantproject gaat.

Van der Kamp, uitgever van Nul38 en ook bekend van de Uitwijzer, Leuk in Zwolle en Pics4You.nl , liep al jaren rond met een plan voor een regionaal tijdschrift.

Hij zag meerdere initiatieven komen en gaan totdat hij de sprong waagde samen met journalist Peter de Jong.

Vorig jaar kwam ook Sportmotief op de markt, een fraaie glossy vol regionale sportverhalen, huis-aan-huis verspreid. Editie een en twee verschenen, van een derde lijkt het niet meer te komen. Het blad zou niet rendabel zijn. Uitgever Jeffrey Marsman was vanwege vakantie niet voor commentaar bereikbaar.

Nul38’s Van der Kamp voorziet een dergelijk lot niet voor zijn blad: “We zijn inmiddels al aan het werk met het tweede nummer. Dat moet op 21 september uitkomen.”

Bron: De Stentor

Over Marc de Groot

Marc de Groot is online sales manager van Read & View. De Groot is in deze functie verantwoordelijk voor het optimaliseren van de verkoopkanalen van de online producten van het bedrijf.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet getoond. De velden met een * zijn verplicht.

*